NASA je predstavila prototip X-59, supertihi nadzvučni zrakoplov za koji se svi nadaju da bi mogao postati novi Concorde

Plan je oživjeti komercijalne nadzvučne letove

NASA's and Lockheed Martin's X-59 experimental supersonic jet is unveiled during a roll-out ceremony in Palmdale, California, on January 12, 2024. The aircraft, a collaboration with Lockheed Martin Skunk Works, is the centerpiece of NASA's Quesst mission, with the goal of minimizing cross-country travel time by making supersonic flight over land possible.  The US banned supersonic travel over land for non-military aircraft in 1973 due to public concern about sonic booms over populated areas. NASA recently studied transoceanic supersonic flight, which could in theory shuttle passengers from New York City to London in under two hours. (Photo by Robyn Beck / AFP)
FOTO: AFP

Američka svemirska agencija NASA prvi je put javnosti predstavila svoj novi nadzvučni zrakoplov X-59. Mlazni avion, koji je dugačak oko 30 metara i ima raspon krila od oko 10 metara, predstavljen je u petak na lokaciji koja pripada tvrtki Lockheed Martin u američkoj saveznoj državi Kaliforniji.

Zrakoplov je središnji dio NASA-inog projekta “Quesst” (Quiet SuperSonic Technology). Prvi testni letovi iznad odabranih regija SAD-a planirani su za kasnije ove godine, tijekom kojih će se prikupljati dodatni podaci.

X-59 je “otprilike 30 metara dug korak naprijed na putu koji je započeo prije nekoliko desetljeća, prema održivom komercijalnom nadzvučnom letu”, rekao je upravitelj NASA-e Bob Pearce. Potpredsjednica NASA-e Pam Melroy opisala je letjelicu kao “još jedan dragulj u NASA-inoj kruni”.

Nasljednik Concordea?

Posebnost X-59 je to što bi letjelica trebala moći postići nadzvučnu brzinu bez praska koji nastaje probijanjem zvučnog zida. Zvučni udar ne događa se samo u trenutku kad objekt prijeđe zvučnu barijeru, već je to kontinuirani učinak dok objekt putuje nadzvučnom brzinom. Američka savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) do daljnjega je zabranila sve civilne nadzvučne letove iznad SAD-a.

X-59 je dizajniran da leti na visini od oko 16 kilometara brzinom od 1500 kilometara na sat. Umjesto glasnog praska, proizvodi samo zvuk jednako glasan kao lupanje vratima automobila. Lockheed Martin je od NASA-e dobio oko 250 milijuna dolara za razvoj letjelice.

Posljednji put redoviti nadzvučni putnički letovi bili su prije dvadesetak godina legendarnim Concordeom između Pariza, Londona i New Yorka. Nakon nesreće u Parizu s više od 100 smrtnih slučajeva 2000. godine, operacije su prekinute 2003. Osim NASA-e i Lockheed Martina, i druge tvrtke trenutno rade na povratku nadzvučnih mlažnjaka.