Zračna luka Zagreb 2007. je imala nezgodu; pao im je motor kanadera. Sad zbog toga moraju državi platiti 3,8 milijuna kuna

Greškom zaposlenika prilikom utovara oštećen je motor za protupožarni avion

FOTO: PIXSELL/Telegram

Više od desetine svoje prošlogodišnje dobiti, 3,8 milijuna kuna s kamatama, Zračna luka Zagreb mora platiti Republici Hrvatskoj. Tako je presudio Trgovački sud u Zagrebu kojem je država tužila svoju glavnu zračnu luku zbog bizarnog, no dosta ozbiljnog incidenta koji se dogodio još 2007. godine. Inače, prema dostupnim podacima, zagrebački aerodrom lani je iskazao dobit od 38 milijuna kuna, a sad bi bez velikog dijela tog iznosa mogao ostati.

Naime, te 2007. godine uništen je, prilikom pretovara, vrijedan motor za protupožarni avion Canadair koji je državi u tom trenutku bio nužan zbog ljetne požarne sezone. Zato je 16. srpnja 2007. dopremljen u Zračnu luku Zagreb, no prilikom pretovara pao je s viljuškara.

Troškovi su bili veći od milijun eura

Prema podacima iz sudskog spisa, dopremu motora za protupožarni avion organizirala je Agencija za komercijalnu djelatnost (AKD). Ugovor za tu isporuku sklopljen je u siječnju 2007., a nakon što se dogodio incident na Plesu morao je, prema uputi proizvođača – tvrtke Bombardier, biti vraćen na ponovni pregled.

Kako protupožarna sezona nije mogla biti nastavljena bez dodatnog motora, država je preko Agencije Alan iznajmila drugi motor za kanader, što je iziskivalo nove troškove. MORH ih je sve podmirio, a država sada traži naknadu tog iznosa od Zračne luke Zagreb. Ukupno se radilo o više od sedam i pol milijuna kuna troška.

Je li motor i prije pada bio oštećen?

Zračna luka Zagreb pokušala je na sudu osporiti ovaj odštetni zahtjev države, tvrdeći kako je ugovor bio sklopljen s AKD-om. Osim toga, naknadnim pregledom motora bilo je utvrđeno da je većina oštećenja na njemu nastala uslijed neredovitog održavanja, a tek manji dio u padu prilikom istovara na Plesu.

“Nismo mi krivi što Bombardier nije uredno održavao motor i ne želimo sada platiti sve troškove”, argumentirali su na sudu predstavnici Zračne luke Zagreb, zamjerajući što se od njih traži da podmire i proviziju koju je za nabavku rezervnog motora zaračunala Agencija Alan. “Mi doista nemamo ništa s tim troškom”, tvrdili su.

Svjedoci: Motor je pao s dva viličara

Međutim, taj argument im je odmah odbačen. Sud je primjetio kako MORH jednostavno nije imao drugog načina da nabavi novi motor. “MORH, kao ni druga tijela državne uprave nemaju svoje špediterske službe zbog čega je ova nabavka realizirana preko AKD-a i Agencije Alan”, stoji u presudi.

Mario Tretinjak, djelatnik MORH-a koji je dočekao motor u Zračnoj luci Zagreb, prisjetio se kako su ga vozači viličara pokušavali utovariti u vojni kamion. “No, u jednom trenutku im je iskliznuo i s oko metar visine udario u beton”. Objasnio je kako viličari očito nisu bili sinkronizirani zbog čega je došlo do ovog incidenta.

Država je odustala od dijela troškova

“Zapovjedništvo Hrvatskog ratnog zrakoplovstva donijelo je tada odluku da ne unajmi zamjenski motor. Imali smo u ono vrijeme četiri kanadera i svi su morali letjeti. Nismo imali obvezu imati zamjenske motore, no takva je bila odluka”, napomenuo je.

Dilemu oko visine odštete za sud je riješio financijski vještak, no tijekom postupka, u kolovozu 2014. godine, država je odustala od dijela troškova. Umjesto ukupne protuvrijednosti remonta od 994 tisuće dolara, tražila je da joj Zračna luka Zagreb plati samo popravak i zamjenu dijelova oštećenih u padu, ukupno 362 tisuće dolara.

Pogriješili su radnici Zračne luke Zagreb

Utvrđeno je da je iz državnog budžeta AKD-u još 2008. godine plaćen ukupan iznos od 6,2 milijuna kuna, a podmireni su i troškovi Agenciji Alan ukupno 273 tisuće kuna.

“Šteta na motoru nastala je nepažljivim postupanjem djelatnika Zračne luke Zagreb u manipulaciji pri utovaru, što je i priznato u dopisu AKD-u. Treba dodati da šteta na motoru nije samo ona koja je nastala samim njegovim padom već i sve ostalo što je država morala podmiriti kako bi poštivala proceduru koju propisuje Bombardier”, zaključeno je u presudi na koju Zračna luka Zagreb još ima pravo žalbe.