Biznis & tech

Jedna društvena mreža potiho osvaja svijet, a članovi su Musk, Oprah i Drake. Vi, kao ni mi, niste pozvani

Clubhouse je ekskluzivna društvena mreža o kojoj svi pričaju, posebno nakon Muskovog nedavnog nastupa

FOTO: Telegram ilustracija

Pojava nove društvene mreže najčešće slijedi ustaljen obrazac. Neka tech kompanija predstavi novu revolucionarnu ideju, novinari o njoj pišu, korisnici ju ignoriraju, a novinari naposljetku pišu kako je društvena mreža propala jer ju nije nitko koristio.

Uzmimo za primjer Googleov Shoelace, koji je bio namijenjen samo stanovnicima New Yorka. Pokrenut je u srpnju 2019. godine, a ugašen krajem travnja 2020. godine. Slično je bilo s Googleovim Neighbourlyjem, koji je poživio od svibnja 2018. do travnja 2020. godine. Teško se probiti na tržište kojem dominiraju Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, Snapchat i Pinterest.

Međutim, jedna društvena mreža prkosi tom pravilu. Riječ je o Clubhouseu, koji bi se najlakše moglo usporediti s VIP sekcijom nekog noćnog kluba, ako se još uvijek sjećate kako je bilo izlaziti po noćnim klubovima. VIP sekcija, ispred koje stoji grmelj od zaštitara i ne pušta vas unutra, to je Clubhouse, a ostatak floora namijenjen je nama običnim smrtnicima, koji ne možemo ući.

Clubhouseova popularnost ubrzano raste, kao i vrijednost. A nakon što je Elon Musk jučer održao nastup u jednoj od soba Clubhousea, mediji su ga prepuni.

1. Što je uopće Clubhouse?

Budući da je eksluzivna aplikacija, velike su šanse da do sada niste čuli za Clubhouse. Za pojmove društvenih mreža koje opstaju, Clubhouse je relativno svjež na tržištu, a osnovan je u travnju 2020. godine, u jeku globalne pandemije. Trenutno je još uvijek dostupan samo s pozivnicom, a morate imati iPhone, budući da postoji samo aplikacija za iOS. Ne postoji ni verzija koju možete otvoriti u internetskom pregledniku. Ipak, ovog mjeseca su iz kompanije najavili da će “uskoro” početi s razvojem aplikacije za Android platformu.

Clubhouse slovi za sljedeću veliku stvar na tržištu društvenih mreža. Za razliku od starije konkurencije, ljudi su u Clubhouseu povezani samo zvukom. Dakle, jednom kada upadnete, možete prisluškivati ili pridružiti se razgovorima koji već traju, a možete pokrenuti i svoj. Koncept Clubhousea možemo opisati i kao podcast uživo, u kojem možete podići ruku i pitati nešto, ali se i pridružiti svojim mišljenjem u razgovor. Da se ponovno poslužimo analogijom noćnog kluba, princip je kao da uletite nekom društvu koje o nečem raspravlja sa svojim mišljenjem.

No, za razliku od noćnog kluba, ne morate se boriti s nadjačavanjem glasnoće glazbe. Najbitnija funkcija ove aplikacije je pak da se zvuk ne snima, niti napušta aplikaciju. Glavno pravilo aplikacije je da se sve što je izgovoreno u aplikaciji ne snima, a razgovori se ne pohranjuju. Dakle, sve što se kaže u klubu, ostaje u klubu. Barem se tako činilo.

2. Tko je član tog kluba?

Ovaj ekskluzivni klub, prema posljednjim podacim,a broji više od 600 tisuća članova, dok je u svibnju 2020. godine imao samo 3500 članova, piše New York Times. U gabaritima društvenih mreža, to je sićušna brojka. Facebook broji više od 2,7 milijardi, Instagram više od 1,1 milijardu, a Twitter oko 330 milijuna.

Međutim, članovi Clubhousea su neki poznati ljudi poput Oprah, Ashtona Kutchera, Drakea, Jareda Leta, Chrisa Rocka i drugih, piše Vogue u svojem iscrpnom testu Clubhousea. Uz celebrityje, članovi Clubhousea bi se mogli smatrati elitnom klijentelom. Članstvo u Clubhouseu postalo je statusni simbol u Silicijskoj dolini, što se ponajviše može zahvaliti tome što članovi dijeljenje pozivnica smatraju vrlo ozbiljnom stvari.

Ipak, ako pozovete nekoga, potencijalno ugrožavate svoju reputaciju i vaš status u društvu, ako pozvani član ne ispuni očekivanja.

3. Tko je osnovao Clubhouse?

Clubhouse su osnovali Paul Davison, poduzetnik iz Silicijske doline, te bivši zaposlenik Googlea Rohan Seth. Ubrzo nakon lansiranja u travnju 2020. godine, kompaniji je prišla američka investicijska kompanija Andreessen Horowitz, koja je u svibnju zaključila investiciju od 12 milijuna dolara.

Od tada, Clubhouse je doživio poprilično strelovit rast, s obzirom na to da je riječ o ekskluzivnoj društvenoj mreži. Nakon nepunih godinu dana postojanja, Clubhouse je došao do vrijednosti od oko 100 milijuna dolara.

4. Već je bilo kontroverzi

Premda je riječ o zatvorenom klubu s malo članova, u javnost su već izbile neke kontroverze oko Clubhousea. Uz to što se razgovori ne snimaju i ne pohranjuju, sadržaj razgovora se ne moderira. Dakle, bilo tko može reći što god hoće, sve dok pokretač tog razgovora ne odluči oduzeti mu glas.

Mediji, poput Vanity Faira i New York Timesa pisali su kako je zbog toga Clubhouse idealno mjesto za širenje rasizma i mizoginije. Iz kompanije su ubrzo odgovorili na optužbe, pa su tako Vanity Fairu rekli kako “osuđuju bilo kakav oblik rasizma, govora mržnje i zlostavljanja” u svojim odredbama korištenja, te da razvijaju sustav za motrenje sadržaja.

5. A onda je došao Musk

Kada se negdje pojavi Elon Musk, internet kolektivno podivlja. Upravo to se dogodilo i Clubhouseu u ponedjeljak u jedan sat ujutro u istočnoj vremenskoj zoni. Clubhouse je odmah došao do svojeg ograničenja od 5000 spojenih slušatelja po “prostoriji”. Zbog navale su otvorili još jednu “prostoriju” za slušanje, koja je vrlo brzo udarila svoj limit od 5000 slušatelja. Potom su otvorili još jednu koja je, pogađate, opet vrlo brzo došla do limita.

Članovi Clubhousea su iskoristili priliku, pa su otvarali svoje “prostorije” u kojima su raspravljali o Musku, Muskovom dolasku, o tome što je rekao, o tome što misle da je rekao i sličnom. Ukratko: Musk je zapalio Clubhouse. Musk se pojavio u The Good Time Showu, noćnoj emisiji koju vodi bračni par Sriram Krishnan i Aarthi Ramamurthy.

U toj, tri tjedna staroj emisiji, do sada su se pojavili i partneri iz investicijske kompanije Andreessen Horowitz, koja je usput rečeno, jedan od većih i istaknutijih investitora u Clubhouse. Krishnan i Ramamurthy inače su poznati pripadnici elite Silicijske doline. Krishnan je imao istaknute uloge u Facebooku, Snapchatu i Twitteru, dok je Ramamurthy pokrenula svoju e-commerce kompaniju prije nego što se pridružila trenutnom poslodavcu, Facebooku.

Njihov show je, kako pišu mediji koji su ga imali prilike slušati, uglavnom u vedrijem tonu, a u njemu nastupaju ljudi iz tehnološkog sektora koji su upravo svoju djecu stavili na spavanje, pa imaju vremena i volje prokomentirati stvari koje se događaju u tech svijetu.

6. Musk je preuzeo show

U prvih sat vremena gostovanja, Musk je pričao o klasičnim stvarima koje smo čuli nebrojeno puta – njegovim najdražim memeovima, kolonizaciji Marsa i Tesli. No, u jednom trenu, Musk je pozvao Robinhoodovog CEO Vlada Teneva da se pridruži razgovoru. Inače, Robinhood je, blago rečeno, imao kaotičan prošli tjedan.

Kako je eskalirala situacija s dionicama GameStopa, Robinhood, platforma koja je trebala demokratizirati i olakšati kupnju dionica, naprosto je blokirala trgovanje dionicama GameStopa. Naravno, ta blokada je, piše Guardian, uzrokovala značajni pad vrijednosti dionice, što je izazvalo špekulacije da je Robinhood ustvari zakulisni igrač Wall Streeta, a ne igrač običnih ljudi.

Musk, koji je pokušao biti provokativan voditelj, odmah je pitao Teneva što se dogodilo. “Svi želimo znati, je li se tu dogodilo nešto sumnjivo?”, pitao je promptno Musk. Tenev je objasnio kako su regulatori od Robinhooda zatražili da poveća svoje depozite, kako bi pokrili rizike koji su nastali zbog volatilnosti tržišta. Kako je Tenev objasnio, Robinhood je ustvari hrpi ljudi omogućio trgovanje koje si nije mogao priuštiti.

Musk ovdje nije otkrio ništa posebno, budući da je Tenev ponovio ono što su napisali u svojoj objavi na blogu, no ipak, s nešto više detalja. Robinhood dakle mora imati određenu količinu novca kako bi platforma funkcionirala, no u cijelom kaosu taj iznos se barem povećao desetak puta u iznimno kratkom vremenu. Stoga, kažu, morali su onemogućiti kupnju tih “meme” dionica poput GameStopa kako bi riješili manjak novca.

Robinhood je u međuvremenu ljudima polako počeo ponovno dopuštati kupnju GameStopovih dionica nakon što su dobili financijske injekcije od milijardu i 2,4 milijarde dolara. WSJ tako piše da je Robinhood vjerojatno zbog cijele situacije izgubio neke vjerne dugogodišnje korisnike, no s druge strane, dobio je na stotine tisuća novih korisnika, od kojih bi dobar dio mogao prerasti u dugogodišnje korisnike.

8. Kakve veze tu ima Andreessen Horowitz?

Andreessen Horowitz je baš prošli tjedan objavio blog post u kojem su objasnili kako žele stvoriti “novi medij”, koji će biti “glavno mjesto za građenje i shvaćanje budućnosti”, namijenjeno svima koji grade, stvaraju i znatiželjni su za tehnologijom. Andreessen Horowitz već ima svoj podcast i blog u kojem kreira takav sadržaj, no čini se da će tu svoju viziju pokušati ispuniti i Clubhouseom.

The Good Time Show, koji vode Krishnan i Ramamurthy također svojim optimističnim tonom odgovara njihovom službenom podcastu, no nudi im pristup drugačijoj i, potencijalno, široj publici.

No, Krishnan je u ponedjeljak postao jedan od generalnih partnera Andreessen Horowitza, a kontra pravilima Clubhousea, razgovor s Muskom i Tenevom će objaviti kao prvu epizodu svojeg novog podcasta. Kako teoretiziraju na portalu The Verge, riječ je vjerojatno o backdoor pilotu, pojmu koji se veže uz televizijsku industriju. Najjednostavnije rečeno: postojeći show predstavlja nove likove koji s vremenom dobiju vlastiti show za koji je generiran interes u ovom prvotnom showu u kojem su se pojavili.

9. Priča s Muskom, Tenevom i Andreessen Horowitzom je baš čudna

Stvar postaje zanimljivija kada se u obzir uzme činjenica da je Andreessen Horowitz investitor i u Robinhood, kao što je i u Clubhouse, zbog čega se cijela priča čini kao nekakva PR akrobacija.

Pitanje je samo je li Elon Musk bio uključen u tu akrobaciju. Logično bi bilo zaključiti da je, budući da je odnedavno najbogatiji čovjek na svijetu koji slovi za renesansnog čovjeka 21. stoljeća intervjuirao šefa kompanije koja je imala najkontroverzniji tjedan u svojoj povijesti. Šanse da se to dogodi slučajno su, čini se, minimalne.

10. Kada ćemo i mi ostali moći u VIP sekciju?

Priča oko Clubhousea je iznimno zanimljivija, pa se sasvim logički nameće pitanje kada se možemo pridružiti cijeloj stvari, barem kako bi se na trenutak smatrali elitom tech svijeta. Da se vratimo na usporedbu s početka članka, nitko još ne zna do kada će zaštitar stajati na ulazu u VIP sekciju, odnosno, do kada će Clubhouse biti zatvoren za beta testiranje.

Postoji i mogućnost da će uvijek biti zatvoren za obične korisnike, no ne pod krinkom beta testiranja, već da će i dalje biti društvena mreža za koju vam treba pozivnica.

Iz kompanije su u lipnju prošle godine napisali kako se planiraju “ubrzo” otvoriti za javnost, no to još uvijek nisu učinili. Za to, tvrde, imaju dobar razlog. Clubhouse želi sporo graditi svoju zajednicu, kako bi bila što zanimljivija i kvalitetnija, a razvijaju i funkcije kako bi mogli nositi se s velikim brojem korisnika. Očito im za to treba vremena.

Za još članaka poput ovog, prijavite se na Telegramove newslettere

Bespoštedno novinarstvo koje gura društvo naprijed.

Za neograničeno čitanje Telegrama i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Pretplatite se
Već imam pretplatu