Christie's prodali milijardu dolara vrijedne umjetnine. Što je razlog naglog procvata na tržištu i aukcijama umjetnina?

Umjetnost postaje nova valuta za mjerenje bogatstva

Spektakularni Mark Rothko koji je otišao za 82 milijuna dolara
FOTO: AFP

Aukcijske su kuće ovih dana doista na vrhuncima svoje prodaje. Poznata aukcijska kuća Christie’s objavila je kako je prošli tjedan prodala umjetnina u vrijednosti od jedne milijarde dolara. Povijesna je to prodaja, jer nijedna kuća dosad nije takvo što uspjela ostvariti.

Abigail Asher, partnerica u Guggenheim Asher Associatesu, misli da ima razlog zašto je umjetnost danas postala tako važna i tako skupa. “Zadnjih je nekoliko godina doprinijelo ovome. Nova klasa kupaca došla je na tržište i u rukavu imaju nevjerojatne iznose za trofejne slike”, kazala je.

Umjetnost kao statusni simbol

Dobroj prodaji umjetnina doprinosi i to što su razvikana umjetnička imena postala statusni simbol, ali je ona, jednako tako, za velike svjetske bogataše postala i jedna vrsta alternativne investicije. Laurence D. Fink, predsjednik Blackrocka, najveće svjetske tvrtke za upravljanje imovinom, kazao je kako je vlasništvo nad umjetninama u gradovima poput New Yorka i Londona čak donekle zamijenilo posjedovanje zlata u svrhu materijalnoga pohranjivanja bogatstva.

“Ima i ponešto hvalisavo u posjedovanju takvih stvari. A tu je, također, i osjećaj da se bogatstvo prikuplja i pohranjuje, za razliku od pukog kolekcioniranja”, kazala je Asher.

Garantirana minimalna cijena

Još jedan razlog vrtoglavih cijena umjetnina jest i najniža garantirana cijena koju kuće nude svojim prodavateljima. Upravo ta garancija najniže cijene po kojoj će se umjetnina prodati, također donosi određeni profit aukcijskoj kući.

Tad Smith, izvršni direktor kuće Sotheby’s, Christie’sovog glavnog konkurenta, kazao je kako jamstva takve vrste na visokovrijedne umjetnine mogu biti važna marketinška ulaganja te potencijalno generirati pozitivno poslovanje.

Jednako tako, umjetnine koje će biti ponuđene na aukcijama, otvorene su za poglede znatiželjnih posjetitelja, koji o njihovu posjedovanju mogu samo sanjati. Ovaj je tjedan postav od 1.100 umjetnina u Christie’sovu sjedištu na Manhattanu privukao više od 15 tisuća posjetitelja, piše New York Times. Ta je kuća prošle godine ostvarila prodaju od 975 milijuna dolara.

Umjetnine kao nova valuta

Umjetnine privlače i zvučna imena svjetskih bogataša i ljubitelja umjetnosti. Spektakl u ponedjeljak navečer privukao je iznimno bogate kolekcionare. S druge strane, jako su česti i anonimni multimilijunaši, koji na aukcijama svoje milijune troše telefonski. Američki, ruski, latinoamerički, korejski i kineski ultra bogati kolekcionari ne smatraju da se osobno trebaju pojaviti na aukciji da bi ona bila užarena i borbena.

Bilo kako bilo, umjetnost se očigledno polako uvlači u svijet visokog biznisa, a umjetnine postaju jedna od valuta multimilijunaša.